A Magyar Labdarúgó Szövetség Edzőképzést hirdetett márciusban, melynek egyik helyszínéül a Kelen SC Sporttelepét választották. Szerettünk volna betekintést nyerni abba, hogy mi alapján döntenek úgy a Szövetségben, hogy a Kelen SC megfelelő lenne egy ilyen tanfolyam lebonyolítására. Erre kapunk választ Kiss Baranyi Sándortól, a MLSZ Edzőképző Központ Instruktorától.
Nagy örömmel fogadtuk a hírt, hogy a Kelen SC-nél indítotok Grassroots „C” tanfolyamot. Kifejtenéd, hogy ez a tanfolyam mit is takar valójában?
A Grassroots C tanfolyam célja, hogy a tanfolyam résztvevőit felkészítse a gyermek korosztályok foglalkoztatására. Elméleti és gyakorlati alapismereteket szeretnénk átadni az edző hallgatóknak, akik a későbbiek során, elsősorban a Grassroots labdarúgás területen kezdik meg hivatásuk gyakorlását. A tanfolyam során a hallgatók megismerkednek a gyermekek életkori sajátosságaival, a korosztályos képzés célkitűzéseivel, feladataival és azokkal a módszerekkel, amelyek segítségével a legkisebbekkel megszerettethető a labdarúgás, elsajátíthatóak a játékhoz szükséges alapok, és biztosított a motivált élményekkel teli játék.
Mi alapján választottatok minket helyszínül, illetve voltak-e esetleg korábbi tapasztalatok a klubbal?
A Kelen SC a Grassroots labdarúgás kiemelkedő képviselője Budapesten. A Klub szellemisége és az infrastrukturális feltételrendszer is megfelelő hátteret biztosít, ráadásul az elmúlt években a Kelen SC-t képviselő edzők a tanfolyamok során is kiemelten teljesítettek, így minden adott volt ahhoz, hogy megfelelő otthont adjon az Egyesület ennek a tanfolyamnak. Továbbá különösen örömteli, hogy a gyakorlati foglalkozások során olyan gyermekcsoportokkal foglalkozhatunk, akik a tanfolyamon is képviselt szellemiségben vannak felkészítve a klub keretein belül.
Több tanfolyami napon vagytok túl. Milyen benyomásod van az ifjonc edzőkről?
A csoportot alkotó leendő edzők nyitottak, érdeklődőek, és elkötelezettek. Ezen tulajdonságaikra a későbbiek során is szükség lesz, hiszen ezen karakterjegyek nélkül semmit sem ér a majdan megszerzett elméleti tudás, vagy gyakorlati készség. Az első napok tapasztalata alapján mondhatom, hogy a hallgatókban megvan az a képesség, hogy a későbbiek során valóban hivatásként tekintsenek a labdarúgó edzői pályára. A következő napokban az is kiderül, hogy a gyakorlati foglalkozások során hogyan tudják az elméleti ismereteket megjeleníteni a pályán a korosztályos foglalkozásokon, hiszen a tanfolyam szerves részét képezi a gyakorlati felkészítése is, melynek során a korosztályos csapatokkal találkoznak a hallgatók.
Bepillanthatunk abba, hogy egy ilyen tanfolyami nap hogy épül fel? Milyen elvárások vannak, amiknek meg kell felelniük a tanfolyamon résztvevőknek?
Napi 8 oktatási egységet tartunk, ebből 4 elméleti vagy tantermi gyakorlat szerepel a programban, a további 4 óra pedig gyakorlat. A tanfolyam résztvevői az elméleti anyagból napi rendszerességgel tudáspróbákon adnak számot, délelőttönként ők maguk (játékosként) vesznek részt a gyakorlati foglalkozásokon, amikor végig kell csinálniuk az adott korosztály játékait, feladatait, majd délután az újabb elméleti blokkot követően – az instruktor segítségével ugyan – már nekik kell játékokat és gyakorlatokat vezetniük a korosztályos foglalkozások keretein belül. A két oktatási nap között írásbeli házi feladatot készítenek, valamint utánpótlás edzéseken illetve rendezvényeken készítenek hospitálási naplót. Ezen hospitálások és házi feladatok prezentálásra kerülnek, valamint a tanfolyam végén a tanfolyam résztvevői elméleti ismereteikről írásban, gyakorlati készségeikről pedig gyakorlati vizsgán tesznek tanúbizonyságot.
A délutáni gyakorlaton már mindenki gyermekcsoportokkal foglalkozik. Ez motiválni tudja az edzőket, mit gondolsz erről?
Igen, azt tapasztalom, hogy a leendő edzők rendkívül motiváltak, egyeseknek már van némi tapasztalata a gyermekekkel való foglalkozás területén, ezért magabiztosabbak, míg mások annak örülnek, hogy gyorsan levetkőzhetik lámpalázukat a gyermekek környezetében. Ezeket a gyakorlati foglalkozásokat a tanfolyam legnagyobb értékének tartom.
Mit tudsz javasolni azoknak, akik ezen a pályán most indulnak el? Mire készüljenek fel, mit mondanál nekik útravalóul?
A legfontosabb, amit tanácsolhatok, hogy induljanak el! Legyenek alázatosak, hiszen rengeteget kell tanulniuk annak érdekében, hogy felkészüljenek és biztosítani tudják a gyermekek számára azt, amit a mai modern labdarúgás megkövetel tőlük. Lépjenek az önképzés útjára is, hiszen az edzőképző tanfolyamok csupán az alapismereteket képesek nyújtani, orientációt adhatnak, felkelthetik az érdeklődést, viszont a mai futball megköveteli a mély szakmai tudást, a magas szintű kommunikációt, szervezői készséget, s mindezt olyan környezetben kell képviselnie a leendő edzőnek, melyben a mai gyermekek egy hihetetlen módon felgyorsult és információkkal teli világban élnek. Ahhoz, hogy számukra az érdeklődést fenntartsuk és a futballal kapcsolatos álmaikhoz hozzájáruljunk, ahhoz folyamatosan meg kell újulnunk, naprakésznek kell lennünk. A harmadik dolog, amit tanácsolni tudok, hogy a tanulás és a felkészültség mellett a szorgalom is kísérje a pályájukat, hiszen ahhoz, hogy megfeleljünk e komoly elvárásoknak, a foglalkozásokra való felkészülés bizony időigényes, alapos, tervszerű folyamat kell, hogy legyen. Ettől válik a futballedzői szakma valódi hivatássá.
(Kiss Baranyi Sándor)