Pánya József és Major Csongor kollégát kértük meg, hogy foglalják össze a koordinációs és az erőnléti edzések szerepét a labdarúgásban. Miért is van akkora szerepe az erőnléti edzéseknek, vagy miért kell fejleszteni a koordinációs képességeinket?
Mi a koordináció fogalma?
A mozgások optimális, tér- és időbeli végrehajtása. A koordinációs képességeket fejlesztő gyakorlatokat három csoportba sorolnám:
- Általános előkészítő koordinációs gyakorlatok
- Tanulást segítő sporttechnikai képességek elsajátításában szereplő gyakorlatok
- Erő, gyorsaság, állóképesség fejlesztésében szerepet játszó koordináció
Mi a koordináció szerepe a labdarúgásban?
A labdarúgók technikai feladatainak végrehajtásának alapfeltétele a megfelelő koordinációs képességek megléte. Szerepet játszik a fordulatok, felugrások, párharcok, szerelések esetén az egyensúlyozás. Az átadások és a felugrások esetén az időzítés a meghatározó koordinációs képesség. Fejlesztése utánpótlás korban hangsúlyozott és szenzitív, míg felnőtteknél szinten tartásról beszélünk.
Hány éves kortól lehet/ajánlott koordinációs edzéseket tartani? Mire kell figyelni az utánpótlás korosztályoknál?
Úgy gondolom, a koordinációt már egészen kis kortól el lehet kezdeni tanulni. Nézzünk csak egy csecsemőt, aki először áll fel, vagy éppen megteszi első lépéseit, ott is beszélhetünk koordinációról.
Minden sportnak megvannak a saját specifikus koordinációi és feladatai, amik elősegítik az egyén megfelelő szintre érését. Kiemelném, hogy a koordináció nem úgy működik, hogy azt egyből profi szinten tudom és alkalmazom, hanem a megfelelő mozgásminták egymás utáni többszöri végrehajtásának az eredménye, és ez nem rövid idő. Mind a férfi, női, sőt az utánpótlásban is azt veszem észre, hogy túl gyorsan szeretnének haladni, holott az alap koordinációban is vannak javítható részek, amin természetesen igyekszem javítani.
Milyen eszközökkel tudtok dolgozni, ami segíti a munkádat?
A Kelen SC-nél szerencsére rengeteg eszközzel tudunk dolgozni, mozgáskoordinációs létra, gátak, bóják, egyensúlyozó eszközök, rudak segítik a munkánkat.
Milyen idős korig fejleszthető a mozgáskoordináció?
Eddigi munkám során azt vettem észre, hogy még idősebb korban is lehet fejleszteni a koordinációs képességeket.
(Pánya József, Koordinációs edző)
Mit jelent az erő, erőnlét fogalma?
Az erő az állóképességgel a gyorsasággal és a hajlékonysággal együtt alkotja a kondicionális képességeket. Erőnléti edzőként legfőképpen ezeket a képességeket kell fejlesztenem!Az erőnek több fajtája van, de ki kell emelni közülük a relatív erő és a maximális erő fogalmát. A relatív erő az egyén saját testsúlyához mért erejét jelenti, míg a maximális erő az objektíven másokkal is összehasonlítható erő szintjét foglalja magába.
Mit fejleszt a labdarúgásban?
A legfontosabb kiemelni, hogy egy mérkőzésen nem egy képesség dominál, mint pl. egy 100m-es síkfutásban, ahol a gyorsaság a meghatározó, hanem a fent említettek mindegyike megjelenik a 90 perc során, hol egyszerre több, hol kevesebb, ezért az összes képesség fejlesztése fontos.
A labdarúgásban ha erőről beszélünk, akkor azon izomcsoportokon van a hangsúly, amik speciálisan részt vesznek a labdarúgó mozgás kialakításában. Ilyenek pl. a testet előre- oldalra illetve felfele irányuló mozgásokat generáló izmok fejlesztése, hiszen ezek által futunk gyorsabban, változtatunk irányt hatékonyabban és ugrunk magasabbra az ellenfélnél, vagy lövünk erősebbet másoknál. Fontos hangsúlyozni még a hajlékonyság speciális gyakorlatainak fontosságát, mert az aktív hajlékonyság sokkal jobb izommunkát, illetve sérülésmentesebb pályafutást eredményezhet.
Milyen korosztálytól lehet/kell erőnléti edzéseket tartani? Milyen idős korig fejleszthető az erőnlét?
Minden korosztályban lehet a korcsoportnak megfelelő képességeket edzeni, így az erőnléti edzést tekinthetjük kortalannak is, csak tudni kell megfelelő gyakorlatokhoz nyúlni!
Mik a különböző korosztályok sajátosságai? Vannak specifikus gyakorlatok?
Minden korosztálynak megvannak a kiemelten fontos képesség és részképességei, amiket a leghatékonyabban lehet az adott életszakaszban fejleszteni. Fontos kiemelni a serdülőkor sajátosságait, hiszen ilyenkor egyénenként változó módon néha teljesen az alapoktól kell újrakezdeni egy egy képesség felépítését.
Milyen segédeszközök állnak rendelkezésedre?
A Kelen SC szerencsére egész jól felszerelt szertárral rendelkezik, és a vezetőség nagyon jó partner abban, hogy időről időre az új fejlesztésű eszközökből is be tudjunk szerezni párat.
Miben látod a legnagyobb különbséget az utánpótlás és a felnőtt korosztály fejlesztése között?
A felnőtt és az utánpótláskorú játékosok közötti legfőbb különbség, hogy a felnőtteknél az adott gyakorlatokat nagyobb intenzitással tudjuk végrehajtani mint a gyerekeknél. A másik fontos különbség, hogy míg a gyerekeknél a koordináció vagy az ügyesség könnyen fejleszthető, addig a felnőtteknél ez a képesség már csak kis mértékben javítható. Hasonló a helyzet a gyorsasággal is, hiszen ennek a szintje felnőtt korban szintén csekély mértékben emelhető.
(Major Csongor, Erőnléti edző)