A gyerekekre helyezkedő nyomásról és a tinédzserkori válaszútról, a megfelelő célállításról, illetve az edzői hivatás komplexitásáról is beszélgettünk a Kelen immár utánpótlás sportolóival is foglalkozó pszichológusával, Mihályi-Markó Noémivel.

Mihályi-Markó Noémi (középen, papírral a kezében) csoportos foglalkozáson felnőtt női csapatunkkal

2019 ősze óta dolgozik a Kelen kötelékében Mihályi-Markó Noémi sportszakpszichológus, aki idéntől már nem csak a felnőtt csapatok munkáját segíti majd, hiszen utánpótlás sportolóink és edzőink is igényt tarthatnak a szakértelmére. A korábban zömében tinédzserekkel foglalkozó pszichológussal a teljesebbé váló munkakör apropóján beszélgettünk, de szakmai és gyakorlati kérdésekre is választ kaptunk.

A modern sportban már egyáltalán nem új keletű, hogy sportpszichológus segíti az edzők munkáját, no meg persze a játékosok lelki egészségét, de hogy jött a megkeresés, ki indította ezt el a Kelen részéről?

Horváth Eszter vette fel velem a kapcsolatot első körben a felnőtt női csapat kapcsán, amely a nyáron feljutott az élvonalba és így nem csak lehetősége lett arra, hogy sportpszichológust foglalkoztasson, de igénye is volt rá, akárcsak a fiúknak, akik szintén szintet léptek. Korábban többször dolgoztam már sportolókkal, de teljes csapattal még nem, úgyhogy izgalmas, új feladatként tekintettem rá, miközben az időbeosztás remekül illeszkedik ahhoz, hogy a közelmúltban lettem anyuka. Nem is volt számomra idegen a klub, így hamar egyezségre jutottunk.

Azt mondtad a megkeresésről, hogy a felnőttekhez első körben csábítottak – ezek szerint más korosztályokkal is foglalkozol majd?

– Az előző félévben valóban csak a felnőtt csapatokkal, az NBI-es lányokkal, és az NBIII-as fiúkkal foglalkoztam, idéntől viszont egyéni megkeresés alapján bármely Kelen-sportoló rendelkezésére állok.

Lehet kliensed akár edző is? Azért kérdem, mert a sportoló gyerekek mérkőzés szituációban egészen felnőttes karakterjegyeket tudnak felvonultatni – úgy képesek egy csapat élére állni és győzelemre vezetni őket, hogy közben egy esetleges villámlás miatt félbeszakított edzésen még bőven előfordulhat, hogy napocskát, kerítést, nindzsákat rajzolnak az öltözőben, amíg a szülőket várjuk.  

– Az edzők feladata elég komplex tud lenni, hiszen amellett, hogy szakmailag toppon kell lenniük, mellette egyénileg és csapatszinten is a gyermekek lelki támaszául kell szolgálniuk, miközben a szülőket is kezelniük kell. Így természetesen ők is fordulhatnak hozzám, illetve segítség lehet számukra és nagyon fontos is, hogy tisztában legyenek a korosztályos sajátosságokkal, hogy fejlődéslélektanilag épp hol tart a gyermek. Sokszor pedagógusokon is látni, hogy vitathatatlanul értenek a szakmájukhoz, hogy régóta épülő és releváns tapasztalattal bírnak, mégsem kellően érzékenyek az adott korosztály pszichés jellemzőire, illetve az egyéni különbségekre, amik azért bőven előfordulnak egykorú gyerekek között is, és így nem tudják megfelelően motiválni a srácaikat, nincs pszichológiai értéke a foglalkozásoknak.

Mit látsz a legalapvetőbb problémának, ami a fiatalkorú sportolók pszichés egészségét veszélyezteti?

– Egyrészt a sok irányból érkező nyomás és annak elviselése. Nem csak edzésen és meccsen, de az edzőnek és a társaknak is sokan szeretnének megfelelni, miközben az iskolában rengeteg az elvárás, és sokak nyakán ott ül a szülői nyomás is. Másrészt tinédzser korban kezd eldőlni, hogy az a sokszor elképesztő mennyiségű befektetett munka, ami sok lemondással járt megtérül-e. Sok olyan gyerekkel foglalkoztam, akik naponta edzenek, és emiatt iskolai kirándulásokról, bálokról, szabadidős programokról maradnak le, miközben egyáltalán nem látják biztosítottnak, hogy mindez megéri.

Ezek alapján van olyan elsődleges tanács, amely segítségével nem éri felesleges trauma a gyereket?

– A pszichológiában ezt célállításnak nevezzük, ami általános dolognak tűnhet, pedig nagyon nem mindegy a mikéntje. Fontos, hogy elérhető célokat tűzzünk ki, különböztessük meg, hogy melyiket milyen távon lehet teljesíteni és tisztázzuk azt is, hogy mit kell tenni ahhoz napi szinten, hogy a gyerekek elérhessék azokat. A jól megválasztott célokkal, és az elérésükhöz rendelt teendőkkel kellően kompakt és érthető formába lehet önteni a napi munkát, így pedig mindennapos nehézségeket oldhatunk fel a gyerekekben. Ennek persze része, hogy a folyamat során figyelembe vesszük a korosztályos és egyéni sajátosságokat, így pedig igazi segítséget tudunk nyújtani a srácoknak. Pont ezért érkeztem a Kelenhez, hogy valóban segítségére lehessek a klub sportolóinak és edzőinek, úgyhogy várok mindenkit sok szeretettel!

Mihályi-Markó Noémi tehát immár minden Kelenes számára elérhető, aki pedig élni is szeretne a lehetőséggel, a noemimarko@gmail.com email címen érdeklődhet a további részletekről. 

Legyen a foglalkozásnak pszichológiai értéke is!

Vélemény, hozzászólás?